De provincie Utrecht wil zorgen voor een goede bereikbaarheid in een gezonde omgeving. Dit maakt onze provincie een aantrekkelijkere vestigingsplaats, het versterkt de economie en het bevordert een duurzame leefomgeving. Bereikbaarheid is niet alleen belangrijk per auto, bus of fiets, maar ook via het spoor.
Verbindingen met openbaar vervoer zijn voor de provincie erg belangrijk. Daarom is de provincie ook blij dat het kabinet in het kader van programma Hoog Frequent Spoor heeft besloten meer treinen te laten rijden tussen Utrecht en Arnhem.
Gevolgen van Hoog Frequent Spoor
Dit heeft echter ook consequenties voor de omgeving van het spoor, op het gebied van bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid. Het gaat er dan bijvoorbeeld om dat spoorbomen op overwegen vaker en langer dicht zitten, waardoor er opstoppingen of onveilige situaties ontstaan en dat mensen overlast ervaren van de wachtende auto’s voor hun woning.
Samenwerking met gemeenten en ProRail
Op drie plekken in onze provincie pakken we daarom samen met de betrokken gemeenten en ProRail de situatie aan om te zorgen dat er op een veilige manier doorgereden kan worden, zowel met de fiets, auto als met de trein: Driebergen-Zeist, Maarsbergen en Veenendaal.
De Woudenbergseweg (N226) in Maarsbergen krijgt een spooronderdoorgang. Hiermee verdwijnt de gelijkvloerse spoorwegovergang. Doel is het bevorderen van de verkeersveiligheid, de doorstroming en de leefbaarheid in het dorp. De provincie Utrecht, de gemeente Utrechtse Heuvelrug en ProRail werken hier gezamenlijk aan. Er waren vier varianten (zie onderaan deze pagina) uitgewerkt volgens dezelfde uitgangspunten.
Bekijk het dossier spoorproject spooronderdoorgang Maarsbergen
In Veenendaal komen twee ongelijkvloerse spoorkruisingen. Een onderdoorgang voor auto’s bij Voorpoort en een onderdoorgang voor fietsers bij de Nieuweweg-Noord. De onderdoorgangen zijn nodig om het spoor veilig te kunnen blijven kruisen, als hier in de toekomst meer treinen rijden.
Naar het dossier spoorproject tunnels Veenendaal
Files bij de spoorwegovergang, overvolle fietsstallingen en een te kort aan parkeerplekken. Belangrijke redenen om het stationsgebied Driebergen-Zeist flink aan te pakken. De Hoofdstraat loopt straks via een onderdoorgang voor het verkeer onder het spoor door. Het stationsgebied van Driebergen-Zeist wordt een compacte OV-knoop, waar al het verkeer goed doorstroomt.
Fileprobleem opgelost
De Hoofdstraat wordt verbreed én gaat straks onder de sporen door. Daarmee gaat het fileprobleem tot het verleden behoren. De spoorwegovergang in de Odijkerweg wordt opgeheven.
Nieuw station
Er komt een nieuw station, met een nieuw busstation (geopend op 3 september 2017) én een nieuwe parkeergarage met ongeveer 600 parkeerplaatsen. Ook aan de fietsers wordt gedacht. Onder het station komt een fietsenstalling waar fietsers droog en veilig hun fiets kunnen parkeren. Bovendien krijgen de fietsers hun eigen fietsroute waardoor ze veilig het stationsgebied kunnen doorkruisen.
Stationsplein ónder de sporen
In de nieuwe situatie loopt het stationsplein onder de sporen door. Dat betekent: geen onveilige situaties meer waarbij voetgangers over het spoor rennen om hun trein te halen.
Extra spoor
Het aantal sporen wordt uitgebreid van drie naar vier. Bovendien gebruiken langsrijdende intercity’s straks zoveel mogelijk de buitenste sporen. Zodat ze niet meer vlak langs de wachtende reizigers razen. In het midden komt één breed perron waar alleen de sprinters stoppen. En intercity’s halen de stoptreinen gewoon in dankzij een nieuw keerspoor.
Duurzaamheid
Binnen het project Stationsgebied Driebergen-Zeist is gekozen voor diverse duurzame maatregelen, om het energieverbruik te verminderen, energie op te wekken en materialen te hergebruiken.
Samenwerking
Project Stationsgebied Driebergen-Zeist is een samenwerkingsverband van ProRail (in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu), provincie Utrecht, gemeente Utrechtse Heuvelrug, gemeente Zeist en NS. BAM realiseert als hoofdaannemer het nieuwe stationsgebied. In 2017 start de bouw, en in 2021 is het station helemaal vernieuwd.
Meer informatie: http://www.stationdriebergenzeist.nl/
Momenteel wordt station Utrecht Centraal en het gebied er omheen omgebouwd tot een volwaardig OV-knooppunt. In 2018 staat er aan de zijde van het centrum van de stad een nieuwe terminal, waarin al het openbaar vervoer onder één dak is gebracht. De provincie Utrecht behartigt daarbij de belangen van de bus- en tramreizigers in zowel de bouw- als de eindfase. Aandachtspunten zijn de tijdelijke busroutes en -haltes, de looproutes naar de bussen en trams, de sociale veiligheid en de informatievoorzieningen naar de reizigers.
Meer weten? Ga naar www.cu2030.nl.
Randstadspoor is de naam van het stadsgewestelijke treinvervoer in de regio Utrecht. Randstadspoor verbindt de belangrijkste gebieden voor wonen (onder meer de Vinex-wijken Amersfoort Vathorst, Houten Zuid en Utrecht Leidsche Rijn), werken (Amersfoort en Utrecht) en vrije tijd. Doel van het project is om reizigers sneller en comfortabeler te vervoeren over regionale afstanden van tien tot dertig kilometer. De realisatie van Randstadspoor gebeurt in deelprojecten; verbeteringen moeten passen binnen de mogelijkheden en behoeftes van de vervoersvraag van het moment.
Nieuwe stations en keervoorzieningen
Op 2 juli 2004 heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat een besluit genomen over Randstadspoor. Dit was de start van een omvangrijk investeringsprogramma, waarbij Rijk, regio Utrecht, Prorail en de Nederlandse Spoorwegen samenwerken om Randstadspoor van de grond te tillen. Om de ambitie van de extra treinen mogelijk te maken zijn namelijk grote investeringen in de spoorinfrastructuur nodig. Denk aan spooruitbreidingen, zeven nieuwe stations en keervoorzieningen op de eindstations. Op 1 na zijn de stations inmiddels al enkele jaren geopend en zijn alle keervoorzieningen gerealiseerd.
Spoorverbreding
De spoorverbreding tussen Houten en Utrecht Centraal is in volle gang en wordt naar verwachting in 2017 opgeleverd. De laatste belangrijke spoorverbreding is de aanleg van een extra spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn, die in 2019 wordt opgeleverd.
Meer ritten binnen dezelfde tijd
Verder wordt gezocht naar mogelijkheden om ook de frequentie van de verbinding tussen Utrecht, Amersfoort en Harderwijk te verhogen.
Programma's die het OV in Utrecht versterken
De uitvoering van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer levert samen met Randstadspoor een belangrijke bijdrage aan de versterking van de trein als drager van het Utrechtse ov-systeem.
Contact
Secretariaat van de afdeling Mobiliteit, Economie en Cultuur.
Telefoon: 030 258 90 12
E-mail: spoortunnelsveenendaal@provincie-utrecht.nl