Bij de studie naar de N221 tussen de Biltseweg en de Ravensteinselaan is gekeken naar verkeersveiligheid, fietsvoorzieningen, doorstroming en leefbaarheid. Een aantal zaken vraagt om extra aandacht. Deze staan hieronder uitgelegd.
- Wegprofiel:
Op het gedeelte tussen de kruising met de Hilversumsestraatweg/Lt. Gen. Van Heutszlaan (N415) en de kruising met de Biltseweg (N234) heeft de weg 2x2 rijstroken. Deze blijven gehandhaafd, maar de vluchtstroken verdwijnen. De maximumsnelheid blijft 80 kilometer per uur. - Oversteekbaarheid:
Op het traject binnen de bebouwde kom wordt gekeken of de oversteekbaarheid verbeterd kan worden. - Doorstroming:
De doorstroming van het verkeer ten zuiden van het kruispunt N221/N415 is een groot knelpunt in de avondspits. Er is flinke filevorming in de zuidelijke richting. Het uitbreiden van de capaciteit op deze richting zorgt ervoor dat bij de verkeerslichten zich geen doorstromingsproblemen meer voordoen. - Doorfietsroute:
De doorfietsroute Amersfoort-Hilversum loopt langs een gedeelte van de weg. Het ontwerp voor de doorfietsroute o deze locatie nemen we mee in de plannen voor de wegaanpassing. - Openbaar vervoer:
Om het openbaar vervoer te stimuleren en de reistijd op orde te houden, wordt de rijstrook voor linksafslaand verkeer verlengd tussen het Alexanderkwartier en de N415 (tussen hectometer 35,5 en 35,9). De bus kan dan beter doorrijden bij file. Dit komt de stiptheid in de dienstregeling ten goede. Een vrije busbaan is vanwege ruimtegebrek niet mogelijk. - TOP (Toeristisch Overstappunt):
Ter hoogte van Paleis Soestdijk, aan de overzijde van de Amsterdamsestraatweg (N221), ligt een parkeerplaats: een zogeheten TOP. Onderzoek moet uitwijzen in hoeverre deze (in de huidige vorm) kan blijven bestaan. - Snelheidsverlaging:
De maximumsnelheid op de N221 tussen de N415 en de Ravensteinselaan wordt 60 km per uur buiten de bebouwde kom en 50 km per uur binnen de bebouwde kom.
Studie naar wegaanpassingen
Bij de studie zijn verzamelde feiten en cijfers gebruikt, zoals verkeerstellingen, ongevalscijfers, aantal meldingen en klachten en verkeersmodellen. Daarnaast zijn de gemeenten Baarn en Soest geraadpleegd. Ook vinden er gesprekken plaats met belanghebbenden.
Een eerste schetsontwerp is in januari 2024 besproken met de omgeving, met bewoners, bedrijven, landgoedeigenaren en belangengroepen (Natuur & Milieu, Veilig Verkeer Nederland (VVN), Fietsersbond). Op basis van de reacties wordt het schetsontwerp aangepast en voorzien van een kostenraming. Daarna kan het provinciebestuur een investeringsbesluit nemen om de aanpassingen uit te voeren.
De gedeputeerde Mobiliteit heeft het investeringsbesluit vastgesteld voor de studiefase van het project waarbij het schetsontwerp en budget zijn goedgekeurd. Het project gaat door naar de volgende fase: de voorbereidingsfase. In de voorbereidingsfase wordt het schetsontwerp gedetailleerder uitgewerkt en vinden de benodigde onderzoeken plaats. Via deze webpagina houden we u op de hoogte van de voortgang.