Bekendmaking van het voornemen van de provincie Utrecht om een pachtovereenkomst te sluiten inzake een perceel grond te Leerdam

20 april 2023

In de uitspraak van de Hoge Raad van 26 november 2021 (Didam-arrest) zijn regels gesteld voor overheden bij de verkoop van onroerende zaken (grond, gebouwen). Deze regels gelden niet alleen voor verkoop, maar voor iedere vorm van uitgifte en dus ook voor pacht.

Als de provincie grond wil uitgeven in pacht dan vloeit uit het gelijkheidsbeginsel voort dat zij potentiële gegadigden die ook interesse hebben in pacht van de betreffende grond een gelijke kans biedt. Slechts bij uitzondering - als op voorhand duidelijk is of redelijkerwijs mag worden aangenomen dat op grond van objectieve, toetsbare en redelijke criteria slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt om de overeenkomst te sluiten - wordt er geen openbare procedure gevolgd. De provincie kan in dat geval de grond onderhands (één-op-één) aan deze partij in pacht uitgeven.

De provincie is van oordeel dat die situatie zich hier voordoet en maakt dit met deze kennisgeving bekend.

Het betreft het kadastrale perceel: gemeente Leerdam, sectie K, nummer 776.

Objectgegevens

• Contract: 1-jarige (natuur)pacht periode 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023
  • Pachtsom: 200 euro/hectare
  • Kadastraal perceel: Leerdam K 776
  • Oppervlakte: 8.81.75 hectare
Kadastraal perceel LeerdamK776 ingetekend op een luchtfoto
Kadastraal perceel Leerdam K 776 rood ingetekend op luchtfoto

Bijzonderheden

Voor gronden binnen het Natuurnetwerk Nederland (NNN) die worden uitgegeven door de provincie Utrecht met de aanduiding “NNN”, accepteert de pachter/gebruiker de volgende voorwaarden:

• Al datgene nalaten wat de ontwikkeling of instandhouding van de al aanwezige natuur in gevaar kan brengen of verstoren;
  • Niet bemesten, geen dierlijke- en geen kunstmest;
  • Geen gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen;
  • Bij grasland geldt bovendien:
    • a. geen beweiding tussen 1 april en 1 september;
    • b. tussen 1 april en 1 september ten minste tweemaal per jaar maaien en afvoeren van het gemaaide gras ewas ten behoeve van verschraling van de bodem. De eerste maaibeurt niet vóór 15 juni;
    • c. (na)beweiding in de overige periodes van het jaar is mogelijk met maximaal 1,5 gve per hectare op enig moment.
  • Bij akkerpercelen (gronden, niet zijnde grasland): geen beweiding gedurende het gehele jaar.

Motivering

De provincie is verantwoordelijk voor realisatie en instandhouding van het Natuurnetwerk Nederland binnen de provincie Utrecht. In dat kader heeft de provincie het bovengenoemde perceel op 30 december 2022 aangekocht. De verkoper heeft bij de koop als voorwaarde gesteld dat de zittende (huidige) pachter grond nog tot 31 december 2023 kan pachten.

Vanwege het belang om deze grond aan NNN te kunnen toevoegen heeft zij met deze voorwaarde ingestemd. Het bedongen voorgezet gebruik wordt geformaliseerd in de tussen de provincie en de betreffende pachter De provincie is van mening dat dit een legitieme reden is om af te zien van een openbare procedure en rechtstreeks met deze pachter een overeenkomst te sluiten voor 2023.

Inlichten

Als u u desondanks vindt dat u voor het betreffende perceel ook een geschikte en serieuze gegadigde bent en daarom in aanmerking dient te komen voor verpachting in 2023, dan kunt u dit schriftelijk en gemotiveerd kenbaar maken. In dat geval onderzoekt de provincie of de pacht alsnog op basis van een openbare uitgifteprocedure dient plaats te vinden.

Het kenbaar maken van interesse doet u door binnen 20 kalenderdagen na publicatie van deze kennisgeving  een e-mail te sturen naar pacht@provincie-utrecht.nl onder vermelding van "interesse pacht perceel Leerdam K 776”.

Voor vragen of inlichten kunt u tevens contact opnemen met dhr. W.J. van der Eijk willem.van.der.eijk@provincie-utrecht.nl

U ontvangt binnen drie weken na sluiting van de reactietermijn schriftelijk bericht.