Kennisgeving voornemen tot overdracht eigendom van percelen grond in IJsselstein aan Staatsbosbeheer (29-11-2022)

De provincie Utrecht heeft op 16 juli 2020 met Staatsbosbeheer (SBB) een koopovereenkomst gesloten voor de hieronder genoemde percelen grond in IJsselstein. Het gaat om circa 69,4 hectare grond in het Hollandse IJssel-gebied onderdeel van Natuurnetwerk Nederland (NNN) en het programma Recreatie om de Stad. De percelen bevinden zich in drie deelgebieden; Noordwesthoek (noord), Noordwesthoek (midden) en het al ingerichte IJsselbos. Het omvat de volgende percelen, kadastraal bekend als: IJsselstein, D: 68, 2591, 2590, 2589, 5112, 4968, 5115, 2587, 4973, 95, 96, 99, 100, 117, 115, 4450, 4192, 97, 98, 3201, 3206, 3200, 2942, 1768, 1769, 173, 497, 169, 170, 5110 (samen groot 69.40.08 ha).

De juridische levering waarbij het eigendom formeel overgaat op SBB heeft nog niet plaatsgevonden. Koper SBB zal de over te dragen gronden samen met de aanliggende gronden die SBB al in eigendom heeft conform het masterplan (zie bijlage) inrichten tot natuur- en recreatiegebied en als zodanig in stand houden. Binnen dit plan is ruimte voor ondernemerschap. Deze te ontwikkelen rode dragers zijn voor SBB noodzakelijk om de inrichting en het beheer en onderhoud van het totale plangebied te financieren. Meer informatie over de ontwikkeling van het totale plangebied vindt u op: www.ijsselstein.nl/noordwesthoek.

De koopovereenkomst is gesloten in het kader van de zogenaamde april besluiten. Op 1, 9 en 15 april 2014 heeft het college van Gedeputeerde Staten besloten een aantal lopende onderhandelingen over verkoop van grond met de beoogde eigenaren af te ronden en deze verkoop niet via een openbare procedure te verkopen. Het ging hier specifiek over de programma's Agenda Vitaal Platteland en Recreatie om de Stad. Vanaf mei 2014 verkoopt de provincie grond en/of gebouwen (onroerende zaken) normaal gesproken via een openbare verkoopprocedure.

De provincie meent dat SBB om onderstaande redenen de enige serieuze gegadigde is aan wie zij deze gronden kon verkopen:

• De provincie Utrecht hiermee uitvoering geeft aan de eerder met SBB gemaakte afspraken voor het programma Recreatie om de Stad en Natuurnetwerk Nederland. Voortkomend uit het 'aprilbesluit 2014' heeft de provincie met SBB al op 16 juli 2020 een koopovereenkomst gesloten met SBB voor deze gronden;
  • Staatsbosbeheer al eigenaar is van een deel van de gronden gelegen in het masterplan en kan zodoende als gebiedspartner het plangebied integraal ontwikkelen en langdurig in stand houden;
  • De exploitatie van de te ontwikkelen rode dragers wordt later via een openbare procedure uitgegeven op basis van objectieve, toetsbare en redelijke criteria's;
  • SBB heeft aangetoond over voldoende (gebieds-)kennis en ervaring te beschikken voor de inrichting en het beheer- en onderhoud van het te ontwikkelen bos- en recreatiegebied.

Bent u van mening dat u net als SBB ook in aanmerking komt als een serieuze gegadigde en de provincie door het sluiten van de onderhandse (niet-openbare) koopovereenkomst u ten onrechte niet de mogelijkheid heeft gehad mee te dingen naar deze gronden. Dan heeft u de mogelijkheid tegen de provincie een kortgedingprocedure aan te spannen. Een kort geding tegen de provincie Utrecht wordt ingesteld bij:

Rechtbank Midden-Nederland, locatie Utrecht

3500DA Utrecht

Dit kort geding moet binnen 20 kalenderdagen vanaf de publicatiedatum plaatsvinden. Bij gebreke van een tijdig kort geding vervalt het recht tegen het voornoemde in rechte op te komen en/of daarop enige vordering tot schadevergoeding of welke andere aanspraak dan ook te baseren, althans heeft u uw rechten daarop verwerkt. De provincie en SBB zouden immers onredelijk worden benadeeld, indien pas na deze termijn alsnog tegen het aangaan van de overeenkomst dan wel levering zou worden opgekomen.

Als binnen een periode van 20 kalenderdagen, gerekend vanaf de datum waarop deze kennisgeving is gepubliceerd de provincie en/of SBB niet is betrokken in een kortgedingprocedure dan zijn partijen voornemens om na genoemde periode van vier weken de juridische eigendomsoverdracht (door de notaris) te laten plaatsvinden.

Voor vragen of inlichtingen kunt u terecht bij het cluster grondzaken van de provincie door het verzenden van een e-mail naar Tim Suijkerbuijk of Johannetta van den Berg via: tim.suijkerbuijk@provincie-utrecht.nl of johannetta.van.den.berg@provincie-utrecht.nl.

De toelichting op de verkooptekening, vindt u onderaan de tekening.

Verkoop percelen Hollandse IJssel
Toelichting verkooptekening: op de tekening zijn de te verkopen percelen in het Hollandse IJsselgebied te IJsselstein weergegeven. De percelen zijn gelegen aan de noordkant van de Noord IJsseldijk. Tevens zijn de bestaande eigendommen van Staatsbosbeheer weergegeven.

Kaart masterplan Hollandse IJssel