Mededeling grondverkoop Gieltjesdorp (11-10-2022)

In het gebied tussen Kamerik, Kockengen en Harmelen is de provincie Utrecht eigenaar van diverse agrarische percelen. In 2020 heeft de provincie besloten circa 80 hectare beschikbaar te stellen voor het kavelruilproject Kamerik-Harmelen. Deze kavelruil is gestart door agrariërs uit dit gebied, Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden, gemeente Woerden en de provincie. De gewenste resultaten zijn:

• Landbouwstructuurverbetering
  • Afremmen van bodemdaling
  • Vermindering van het aantal verkeersbewegingen
  • Verbetering van de waterkwaliteit
  • Behouden van weidegang
  • Duurzame groei voor bedrijven
  • Versterking van het weidevogelbeheer

Ook heeft de provincie Utrecht drie percelen (totaal ruim 12 hectare) in eigendom, die gebruikt kunnen worden ter ondersteuning van het ruilproces. Deze percelen liggen net buiten het kavelruilgebied. De provincie stelt daarom ook deze percelen beschikbaar voor de kavelruil. Deze grond wordt alleen verkocht als er wordt bijgedragen aan uitbreiding van het weidevogelbeheer in de polder Gerverscop.

Het gaat om de volgende percelen kadastraal bekend als:

• gemeente Breukelen, sectie L nummer 628 (circa 2,2 hectare);
  • Kockengen, E406 (circa 5,7ha) en 928 (circa 4,4 hectare). Samen circa 12,3 hectare groot.

De percelen zijn op de kaart roodomrand gekleurd.

Heeft u vragen? Neem dan contact op met Helma Koppenol via helma.koppenol@provincie-utrecht.nl.

Voor meer informatie over de kavelruil, lees de pagina: Kavelruil Kamerik Harmelen.

Kavels projectgebied