Mededeling tot voorgenomen verkoop van 3,9ha landbouwgrond in Ederveen aan provincie Gelderland gekoppeld aan natuurrealisatie (19-12-2022)

De provincie is voornemens om 3.87.91ha landbouwgrond gelegen nabij de Onderweg in Ederveen te verkopen aan de provincie Gelderland die deze grond vervolgens inzet als ruilgrond voor de realisatie van nieuwe natuur binnen het nabijgelegen natuurgebied Allemanskamp, zie fig.2: poster Allemanskamp. Het te verkopen perceel betreft een perceel grasland kadastraal bekend Ede G 3424, zie fig.1: verkooptekening.

Figuur 1, 3.87.91ha te verkopen grond in rood weergegeven te Ederveen

De bodem van het te verkopen perceel is deels verontreinigd met asbest en dient te worden gesaneerd voordat het perceel kan worden ingericht tot natuurgebied. De kosten van sanering zijn in de koopprijs verdisconteerd.

De provincie Utrecht verkoopt onroerende zaken op basis van een openbare transparante procedure, met inachtneming van het provinciaal beleidskader grondbeleid, tegen marktconforme prijzen. Niettemin kan de provincie besluiten om van een openbare verkoop af te zien als bij voorbaat vaststaat of redelijkerwijs kan worden aangenomen dat op grond van objectieve, toetsbare en redelijke criteria slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt voor aankoop. De provincie meent dat de provincie Gelderland de enige serieuze gegadigde is om deze gronden te kopen om de volgende redenen/criteria:

• De provincie Gelderland met de verkoop een cruciaal perceel gelegen in het plangebied van natuurgebied Allemanskamp kan omvormen tot natuur en hiermee het Gelders Natuurnetwerk kan verstevigen. Zonder dit perceel kunnen de verdere natuurdoelstellingen - uitbreiding en herstel van blauwgrasland - in Allemanskamp niet worden gerealiseerd.

Als u van mening bent eveneens aan de gestelde criteria voldoet en daarom in aanmerking wenst te komen voor verkoop van deze onroerende zaak, dan kunt u dit schriftelijk en gemotiveerd uiterlijk 30 kalenderdagen na datum van publicatie aan de provincie kenbaar maken. In dat geval onderzoekt de provincie of de verkoop alsnog op basis van een openbare verkoopprocedure dient plaats te vinden. U ontvangt binnen drie weken na sluiting van de reactietermijn schriftelijk bericht.

Het kenbaar maken van interesse kunt u doen door een mail te sturen naar: tim.suijkerbuijk@provincie-utrecht.nl onder vermelding van "Interesse inzake perceel Ede G3424".

Voor vragen of inlichtingen kunt u tevens telefonisch contact opnemen met de heer Suijkerbuijk, via: 06 15 61 88 73.