Historische moestuinen op RTV Utrecht

Het werk in de historische moestuin op Landgoed Vollenhoven in De Bilt staat centraal in een vierdelige documentaireserie die 10 oktober start op RTV Utrecht.  In de laatste aflevering komen negen andere historische moestuinen op buitenplaatsen aan bod.

Op de vele historische buitenplaatsen die de provincie Utrecht rijk is, was vroeger ook altijd een moestuin. Uit deze moestuinen kwamen groenten en fruit, snijbloemen en kruiden, vooral bedoeld voor de bewoners van het huis en hun personeel. Zonder de moestuin was de buitenplaats niet compleet. Utrechtse buitenplaatsen maakten destijds goede sier door de prestigieuze eerste Europese ananas te telen of meloenen uit koude bakken te oogsten.

Waardevolle functies

Historische moestuinen die bewaard zijn gebleven of opnieuw in gebruik zijn genomen, vervullen ook nu verschillende waardevolle functies. De moestuinen bieden bijvoorbeeld werkgelegenheid en de mogelijkheden voor dagbesteding. De opbrengst draagt bij aan voedsel van dichtbij door verkoop vanaf de tuin en vrijwilligers en bezoekers brengen er graag hun vrije tijd door. De moestuin brengt dus leven en geeft karakter aan de buitenplaats. Zij hebben daarmee behalve een economische en cultuurhistorische, ook een maatschappelijke en ruimtelijke functie.

Kijk op tv of online

Op Moestuin Vollenhoven werd een volledig seizoen gevolgd en gefilmd. De eerste aflevering van de documentairereeks wordt op 10 oktober om 13.00 uur uitgezonden op RTV Utrecht. Deze uitzending kan ook op de website van RTV bekeken worden. In de laatste aflevering worden negen andere moestuinen op historische buitenplaatsen bezocht.

patricia.schalkwijk@provincie-utrecht.nl06 51 99 45 32