Internationale bezoeker weet provincie Utrecht goed te vinden

De provincie staat internationaal goed op de kaart. Het onderzoek De internationale bezoeker in beeld, uitgevoerd in 11 landen, laat zien wie de buitenlandse dag- en verblijfsbezoeker aan Nederland en de provincie precies is. Gemiddeld verblijven bezoekers 5,6 nachten in de provincie.

Een gezin zit te eten aan een picknicktafel in Noorderpark-Ruigenhoek

De meerderheid overnacht in een hotel/pension (54 procent), maar er vinden ook veel overnachtingen plaats bij bezochte vrienden en familie (12 procent). De kwaliteit van de verblijfsaccommodaties wordt hoog gewaardeerd, 89 procent scoort uitstekend of goed.

Interesse in stad, natuur, cultuur en erfgoed

Bezoekers vermaken zich tijdens hun bezoek met stadswandelingen, winkelen, bezoek aan stad/dorp, op het terras zitten en uit eten gaan. Ze brengen ook graag een bezoek aan de Utrechtse Heuvelrug, dierentuinen (DierenPark Amersfoort/Ouwehands Dierenpark), de Domtoren/-kerk, het Centraal Museum, het Spoorwegmuseum en het Nationaal Militair Museum. Tijdens de coronaperiode heeft de provincie via een herstelimpuls diverse projecten mogelijk gemaakt voor het herstel van de vrijetijdssector. Deze projecten zijn uitgevoerd door onze samenwerkingspartners. De focus lag op bezoek aan cultuur en bezienswaardigheden en routes in de hele provincie.

Gedeputeerde Rob van Muilekom: "Het lijkt dat het herstel van het buitenlands bezoek na corona is ingezet. Het is fijn om te zien dat de buurlanden ons weer goed weten te vinden. Door middel van hun bestedingen leveren ze een bijdrage aan de instandhouding van onze voorzieningen en ons mooie cultuur- en erfgoedaanbod."

Internationaal dag- en verblijfbezoek

Het internationale dagbezoek (zonder overnachting) aan de provincie kent een behoorlijke omvang. Tussen oktober 2021 en september 2022 werden 6,9 miljoen dagbezoeken vanuit de buurregio's in Duitsland en België aan ons land gebracht. Hun bezoek had een economische waarde van 1 miljard euro. Daarnaast vindt met ruim 1,2 miljoen verblijfsbezoeken (met overnachting) 10 procent van alle verblijfsbezoeken van Nederland in de provincie plaats. Deze bezoeken hebben een economische waarde van 956 miljoen euro. Het onderzoek is gedaan door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en de provincies.

patricia.schalkwijk@provincie-utrecht.nl06 51 99 45 32