Joyce Langenacker beëdigd als burgemeester van Zeist

Op dinsdagavond 30 januari is Joyce Langenacker tijdens een bijzondere raadsvergadering geïnstalleerd als burgemeester van Zeist. Commissaris van de Koning Hans Oosters nam haar in de raadzaal van Zeist de ambtseed af.

Installatie van Joyce Langenacker als burgemeester van Zeist door Commissaris van de Koning Hans Oosters

Een betrokken verbinder met lef en daadkracht

De commissaris greep in zijn toespraak terug op de profielschets die de gemeenteraad had opgesteld bij de zoektocht naar een nieuwe burgemeester. “Van alle 31 kandidaten die hoopten Koos Janssen op te volgen, bleek jij het meest aan te sluiten bij die ‘betrokken, verbindende, humoristische, vernieuwende, stressbestendige burgemeester vol lef en daadkracht’ die men hier zocht. De vertrouwenscommissie vindt jou uitstekend passen bij Zeist en typeert jou als empathisch, energiek en enthousiast. Een echte verbinder met oog voor ieders belangen, rol en verhoudingen. Maar tegelijkertijd iemand die lef heeft en, waar nodig, krachtdadig kan optreden,” aldus commissaris Oosters in een volle raadzaal.

Joyce Langenacker (54) was sinds december 2017 burgemeester in Ouder-Amstel in de provincie Noord-Holland. Eerder was ze wethouder, fractievoorzitter en gemeenteraadslid voor de PvdA in Haarlem. Ze studeerde politicologie/bestuurskunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam, is getrouwd en heeft drie dochters. Met de komst van Joyce Langenacker telt de provincie Utrecht zeven vrouwelijke burgemeesters. In totaal heeft Utrecht 26 burgemeesters.

karin.alberts@provincie-utrecht.nl06 53 72 80 69