Provincie Utrecht wil zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk in 2050, een klimaatneutrale (CO2-neutrale) provincie zijn. Om opwekking van hernieuwbare energie te stimuleren is er een investeringsregeling voor het wegnemen van bepaalde belemmeringen (noodzakelijke asbestsanering of constructieverbetering) bij het realiseren van zon op dak projecten van minimaal 15 kWp (ongeveer 45 panelen). Voor parkeerterreinen is er de mogelijkheid voor een subsidie voor de draagconstructie.
U kunt gebruik maken van deze regeling als u de eigenaar, huurder of op een andere manier rechthebbende bent op het gebruik van een dak, een parkeerterrein of andere voorzieningen die noodzakelijk zijn voor het realiseren van een elektriciteitsproductie-installatie.
U kunt subsidie aanvragen voor:
- het constructief versterken van een dak, de aanschaf van lichtgewicht PV-panelen of het verwijderen van asbesthoudende dakbedekking;
- de aanleg van een draagconstructie of aanleg, vervanging of versteviging van de fundering voor een draagconstructie voor een PV-installatie op een openbaar parkeerterrein of parkeergarage;
- het technisch oplossen van belemmeringen voor netcongestie (‘file’ op het net).
We toetsen uw subsidieaanvraag aan de hand van de Uitvoeringsverordening subsidie Energietransitie Provincie Utrecht 2021 (ook wel USET 2021 genoemd).
De voorwaarden voor deze regeling vindt u in paragraaf 2.6.
De hoogte van de subsidie is afhankelijk van de activiteit waarvoor u subsidie aanvraagt. Lees hiervoor ook artikel 43 van de subsidieverordening USET 21.
Documenten aanleveren
Hou er rekening mee dat u verschillende documenten moet aanleveren bij uw aanvraag. Welke dat zijn, is afhankelijk van de activiteit. Meer informatie vindt u in de facetsheets onderaan deze pagina.
Lees ook artikel 44 van de subsidieverordening USET 21.
Check voordat u subsidie aanvraagt of u tot de doelgroep behoort, of uw project aan de criteria voldoet en welke bijlagen u bij uw aanvraag moet voegen. Leest u op de pagina Hoe kunt u subsidie aanvragen?
Hou er rekening mee dat u bepaalde documenten moet aanleveren zoals een projectplan, projectbegroting, samenwerkingsovereenkomst of een machtiging van een intermediair of penvoerder. Formats voor deze documenten vindt u onderaan deze pagina.
U heeft subsidie aangevraagd en een verleningsbeschikking ontvangen. Afhankelijk van de subsidie of het subsidiebedrag zijn er verplichtingen waaraan u moet voldoen. Bijvoorbeeld bij wijzigingen in het project moet u de provincie op de hoogte stellen en na het realiseren van een project bent u verplicht een gereedmelding of een vaststellingsverzoek in te dienen. Wat u hierover moet lezen, kunt u hier lezen.
Wilt u weten of uw project in aanmerking komt voor subsidie? Of wilt u advies bij het aanvragen, neem dan contact op met subsidies.energietransitie@provincie-utrecht.nl.
We denken graag met u mee.
Kunt u de formulieren die u onder downloads vindt niet lezen, stuur dan een e-mail naar subsidies.energietransitie@provincie-utrecht.nl. Onze projectleiders helpen u graag.
Deze subsidie aanvragen
Wilt u subsidie aanvragen? Neem dan eerst contact op met onze projectleiders. Zij denken graag met u mee en geven tips. Stuur een e-mail naar subsidies.energietransitie@provincie-utrecht.nl.
Formulieren en benodigde bijlagen
- Format begroting 2025 Eenvoudig.xlsx (xlsx, 85.45 kB)
- Format samenwerkingsovereenkomst (indien van toepassing) (docx, 66.14 kB)
- Formulier machtiging intermediair of penvoerder (indien van toepassing) (docx, 70.94 kB)
- Voorbeeld Projectplan UsET 2021 (docx, 81.08 kB)
- De minimisverklaring Versie 16-04-2024 (docx, 689.71 kB)