Vestigingsklimaat

Regio Utrecht heeft de grootste concurrentiekracht van de 234 Europese regio’s. Dat blijkt uit de Regional Competitiveness Index van de EC. Onderzoekers vergeleken 234 Europese regio’s op 70 indicatoren voor het vestigingsklimaat zoals macro-economische stabiliteit, infrastructurele voorzieningen, onderwijs en arbeidsmarkt. Utrecht scoort het hoogst op opleidingsniveau en innovatie. Onze economie bestaat uit vele sectoren en we hebben een krachtige kennispositie op het gebied van life sciences & health, media en creatieve diensten, e-commerce en stedelijk ontwerp. Dit alles maakt ons een zeer aantrekkelijke regio voor bedrijven, bewoners en bezoekers.

Nieuwe (internationale) bedrijven die zich hier vestigen bieden kansen voor duurzame groei van de provincie op het gebied van energietransitie, duurzaam en circulair bouwen, zorg en de maakindustrie. Steeds meer zakelijke bezoekers uit binnen- en buitenland komen op bezoek en zorgen voor nieuwe banen in de regio.

De afgelopen jaren is een krachtige verbinding ontstaan tussen bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheden gericht op gezond stedelijk leven. Deze partijen zijn georganiseerd in Utrecht Region en worden in hun samenwerking gefaciliteerd door de Economic Board Utrecht (EBU).