Om vlot, veilig en comfortabel tussen dorpen en steden te fietsen, werkt de provincie aan negen doorfietsroutes. Een daarvan is de doorfietsroute Utrecht Science Park - Veenendaal. Samen met de betrokken gemeenten verbeteren we de bestaande fietspaden op deze route, verbinden ze aan elkaar en voorzien ze van herkenbare belijning, wegwijzers en verlichting. Zo wordt het aantrekkelijker om tussen de verschillende gemeenten op de route Utrecht Science Park en Veenendaal de fiets te pakken.
Over de route
De doorfietsroute tussen het Utrecht Science Park en Veenendaal is zo’n 33 kilometer lang en loopt voor een groot deel langs de provinciale weg N225 via Driebergen, Doorn, Leersum en Amerongen. Om van deze route een doorfietsroute te maken, vinden op verschillende plekken aanpassingen plaats, zoals het verbreden van fietspaden, het inrichten van fietsstraten, het verwijderen van obstakels, het vloeiender maken van bochten en het vervangen van het wegdek van het fietspad door asfalt en beton inclusief duidelijke belijning. Deze route is voor het grootste deel in de aanlegfase. In de gemeente Veenendaal is de route voor een deel al klaar.

Een deel van de doorfietsroute heeft een lange geschiedenis. De verbinding van Utrecht naar Rhenen is een van de oudste wegen in ons land. Vroeger heette die de Via Regia, de Koningsweg of Heerweg. Het is een oude handelsweg van Utrecht naar Keulen. De Via Regia is al meer dan duizend jaar oud. Via deze weg reisde de Utrechtse bisschop naar Keulen.
Maatregelen
Op de doorfietsroute tussen Utrecht Science Park en Veenendaal willen we zoveel mogelijk ruimte, veiligheid en comfort bieden aan fietsers. Over de gehele route worden diverse maatregelen genomen om er een doorfietsroute van te maken. De belangrijkste zijn:
- In Veenendaal worden de Ambachtsstraat en de Boslaan (tussen de Industrielaan en de Middellaan) fietsstraten. Ook krijgt het fietspad tussen de Margaretha Turnorlaan en de Cuneraweg rood asfalt.
- De gemeente Veenendaal heeft de Akkerstraat heringericht als fietsstraat.
- Het fietspad Veense Weg tussen Veenendaal en Amerongen wordt 3 meter breed. Ook wordt de weg van beton. De verbreding komt te liggen op de zandweg naast het huidige fietspad. Het oude fietspad gaat weg.
- In Amerongen komt meer groen in de berm. Dat betekent ook minder last van geparkeerde auto’s in de berm.
- De fietspaden in Leersum krijgen een opknapbeurt. De hobbelige tegels worden vervangen door glad asfalt. Ook worden de haaks oplopende stoepranden vervangen door schuin oplopende stoepranden. Fietsers kunnen een stuurfout daardoor makkelijker corrigeren en hebben minder kans om te vallen.
- Tussen Leersum en Doorn wordt het fietspad opnieuw geasfalteerd. In de bermen worden grasbetontegels aangebracht. Aan de zijkanten en in het midden van het fietspad wordt reflecterende markering aangebracht.
- De provincie gaat bekijken met welke maatregelen de verkeersveiligheid bij de Donderbergrotonde verbeterd kan worden.
- De doorfietsroute loopt over het kruispunt N225 en N227 in Doorn. De kruising voldoet nog niet aan de wensen en eisen van een doorfietsroute. Er is nu bijvoorbeeld te weinig ruimte voor de fietser. De gemeente Utrechtse Heuvelrug ontwikkelt samen met de provincie een plan om fietsers zo min mogelijk te laten afstappen en de verkeerssituatie veiliger te maken.
- De Hoofdstraat in Driebergen tussen Rosariumlaan en Akkerweg wordt aan de huizenkant een fietsstraat.
- Aan de zuidkant van de A12 (ter hoogte van de Landelijke Eenheid van de politie) wordt de oversteekplaats ook beschikbaar voor fietsers. Tussen de afslag van de A12 en de Landelijke Eenheid komt een nieuw stuk fietspad. Een paar honderd meter verderop sluit dit nieuwe pad aan op het bestaande fietspad aan de Hoge Woerd tussen Driebergen en Odijk. Nu moeten fietsers nog een zigzagweg volgen die voor een deel over een parkeerterrein loopt. Dat wordt met deze ingrepen een directere route.
- In Odijk en Bunnik zijn de plannen voor de doorfietsroute afhankelijk van de visie die de gemeente aan het ontwikkelen is op de doorgaande weg door Bunnik (Schoudermantel-Stationsstraat-Provinciale Weg).
- Bij het Utrecht Science Park (USP) wordt een bocht verlegd voor een betere verbinding met de Bolognalaan.
Planning
De aanleg van de doorfietsroute Utrecht Science Park is in 2024 gestart. Het grootste deel van de route is eind 2024 gereed en klaar voor gebruik. De actuele planning van deze werkzaamheden is te volgen via de Dura Vermeer Bouwapp. Deze bouwapp is gratis te downloaden in de (app)store. Zoek in de app naar ‘Doorfietsroute Veenendaal - Utrecht Science Park’, open het project en klik op ‘volgen’.
Contact
Wilt u meer weten over de ontwikkeling van doorfietsroutes in de regio Utrecht? Neem dan contact op met een van de omgevingsmanagers via fiets@provincie-utrecht.nl.