In de trajectstudie is onderzocht welke andere maatregelen (verbeteringen en aanpassingen) op en langs de weg uitgevoerd kunnen worden, gelijktijdig met het groot asfaltonderhoud. De volgende maatregelen komen daarvoor in aanmerking:
Traject 20: Schoonhoven - Lopik
Over onderstaande wegaanpassingen is in 2021 een besluit genomen. Ze zijn tussen 30 mei en 10 juli 2022 uitgevoerd, gelijktijdig met het groot asfaltonderhoud.
- Aanpassingen aan de asfaltconstructie om de golving van het wegdek te verminderen.
- Aanbrengen bermverharding langs de hoofdrijbaan.
- Aanbrengen geleiderail (vangrail) in de berm tussen de hoofdrijbaan en de parallelweg.
- Aanbrengen bermverharding langs de parallelweg zodat fietsers en landbouwverkeer elkaar veiliger kan passeren.
- Instellen snelheidslimiet van 30km/uur op de parallelweg waarbij er om de ca. 500m snelheidsremmende plateaus worden aangelegd.
In de eerste helft van 2023 vindt nog een aanpassing plaats aan de kruising N210/Nicolas van Catsweg (Cabauw) om veiliger te kunnen afslaan en oversteken. Hierbij wordt de kruising voorzien van een snelheidsremmend plateau en wordt de snelheidslimiet op de kruising teruggebracht naar 60km/uur. Voorafgaande aan de uitvoering moet de grond nog worden voorbelast en moeten er kabels en leidingen worden omgelegd.
Traject 21A: Zijdeweg - S.L. van Alterenlaan (Lopik)
Naast het groot asfaltonderhoud, worden de onderstaande aanpassingen/maatregelen uitgevoerd. Naast de omschrijving hieronder zijn ze ook in beeld gebracht op een interactieve kaart. Op 2 juni 2022 was er een inloopavond in Lopik waar bewoners en andere belangstellenden informatie konden krijgen over de voorgestelde maatregelen en er hun mening over konden geven. Een lijst met vragen en antwoorden (Q&A) geeft een overzicht van de reacties uit de omgeving.
- Invoeren 60km/uur-zone vanaf de kruising N210/Zijdeweg tot en met de kruising N210/Europasingel. Doel is om de leefbaarheid in de bebouwde kom van Lopik te verbeteren en de verkeersveiligheid te vergroten.
- Aanbrengen geluidreducerend asfalt.
- Plaatsen geluidreducerende geleiderail tussen de kruispunten N210/Vrijheidslaan en N210/Europasingel. Doel is het verminderen van de geluidsoverlast. De geleiderail sluit aan op de in maart 2022 geplaatste rail ter hoogte van de Koningin Wilhelminasingel. Op verzoek van veel bewoners wordt de geluidreducerende geleiderail doorgetrokken tot net voorbij de nieuwe wijk Lopik Oost.
- Reconstructie kruising N210/Zijdeweg waarbij de noordzijde van de Zijdeweg weer op de N210 wordt aangesloten. Dit op verzoek van en in afstemming met de gemeente Lopik. De snelheid op de kruising gaat omlaag naar 60km/uur (tevens start/einde 60km/uur-zone). De kruising wordt gereconstrueerd om veiliger te kunnen afslaan en oversteken en zal worden voorzien van een snelheidsremmend plateau.
- Landbouwverkeer wordt verplicht op de hoofdrijbaan van de N210 te gaan rijden, tussen de kruising N210/Zijdeweg en de kruising N210/Europalaan.
- Aanpassen parallelweg tussen de kruising N210/Zijdeweg en de Rolafweg. De parallelweg wordt bestemd voor fietsers. Er komt een fysieke barrière ter hoogte van de voetgangerstunnel. Voor bestemmingsverkeer blijft het mogelijk om percelen te bereiken via de aansluiting op de kruising N210/Zijdeweg. Landbouwverkeer is in de nieuwe situatie niet meer toegestaan op dit gedeelte van de parallelweg.
- Verwijderen van de aansluiting van de parallelweg op de kruising N210/Vrijheidslaan omdat de parallelweg fietspad wordt. De voetgangers- en fietsoversteek op de kruising blijven bestaan en worden beter aangesloten op de bushalten.
- Inrichten parallelweg tussen de Rolafweg en de Vrijheidslaan als fietsstraat. Hier zijn motorvoertuigen te gast waarbij een snelheidslimiet geldt van 30 km/uur. Om dit te ondersteunen, worden snelheidsremmende plateau's aangebracht.
- Aanbrengen bermverharding langs de hoofdrijbaan en langs de parallelweg, tussen de Europasingel en de S.L. van Alterenlaan. De snelheidslimiet op de parallelweg wordt teruggebracht naar 30 km/uur. Om dit te ondersteunen, worden snelheidsremmende plateau's aangebracht (om de ca. 500 meter). In de berm tussen de hoofdrijbaan en de parallelweg komt een geleiderail.
Naast de interactieve kaart, zijn de wegaanpassingen ook te zien op twee afbeeldingen (verbeelding 1 en verbeelding 2). Ook kunt u de schetsontwerpen bekijken die voor de wegaanpassingen zijn gemaakt (blad 1 en blad 2).
Traject 22: rotonde N201-210 - rotonde N210/Ir. F.E.D. van Enschedeweg (Benschop)
Naast het groot asfaltonderhoud, worden de onderstaande aanpassingen/maatregelen voorgesteld ter verbetering van de verkeersveiligheid en de sociale veiligheid.
- Aanbrengen bermverharding langs de hoofdrijbaan.
- Plaatsen geleiderail (vangrail) in de berm tussen de hoofdrijbaan en de parallelweg.
- Aanbrengen bermverharding langs de parallelweg zodat fietsers en landbouwverkeer elkaar veiliger kunnen passeren.
- Snelheidsverlaging van 30km/uur instellen op de parallelweg en aanleggen van snelheidsremmende plateaus om de ca. 500 meter.
- Verwijderen rustplaats aan de zuidzijde, ter hoogte van hectometerpaal 42,2.
Traject 23: rotonde N210/Ir. F.E.D. van Enschedeweg (Benschop) - kruising Baronieweg
Naast het groot asfaltonderhoud, worden de onderstaande aanpassingen/maatregelen voorgesteld om de verkeersveiligheid te verbeteren.
- Aanbrengen bermverharding langs de hoofdrijbaan.
- Aanpassen binnencirkel van de rotonde N210/Ir. F.E.D. van Enschedeweg (Benschop) om speciaal vervoer te vergemakkelijken en rijschade te voorkomen.
- Reconstructie van de dubbelstrooksrotonde N210/Weg der Verenigde Naties naar een turborotonde.
- Reconstructie van de dubbelstrooksrotonde N210/Parklaan naar een turborotonde.
Traject 24: kruising N210/Baronieweg - kruising N210/Utrechtseweg/A2
Naast het groot asfaltonderhoud, worden de onderstaande aanpassingen/maatregelen voorgesteld om de verkeersveiligheid, de doorstroming en de bereikbaarheid te verbeteren.
- Aanbrengen bermverharding.
- Reconstructie van de dubbelstrooksrotonde N210/Baronieweg naar een kruispunt met slimme verkeerslichten die inspelen op de verkeerssituatie en gekoppeld worden aan de verkeerslichten op de kruising N210/Utrechtseweg/A2.
Traject 25: kruising N210/Utrechtseweg/A2 - kruising Weg naar de Poort/A2
Op dit traject voert de provincie alleen groot asfaltonderhoud uit. Er worden geen extra maatregelen voorgesteld.