Vergroen uw straat met uw buren tijdens het Boomspiegelfeest

Hoe maakt u uw buurt op een eenvoudige manier groener en gezelliger? Door mee te doen aan het Boomspiegelfeest! De kale ruimte om een boom fleurt u met bloemen en planten in een mum van een tijd op. De provincie Utrecht subsidieert het project. Chantal van der Leest van Guerrilla Gardeners ziet hoe enthousiast de deelnemers zijn: “Samen met de buren de handen uit de mouwen steken is gezellig en je maakt de bijen en vlinders er ook blij mee!”

Chantal van der Lee van Guerilla Gardeners
Chantal van der Leest, projectleider bij Guerrilla Gardeners tijdens het Boomspiegelfeest in oktober 2022

Als projectleider bij Guerrilla Gardeners heeft Chantal in 2022 het Boomspiegelfeest in de provincie Utrecht georganiseerd. Ze vertelt: “Het is een heel gemakkelijk instapproject voor bewoners die hun straat willen opfleuren. Een bloeiende boomspiegel ziet er leuk uit, je hebt snel resultaat en het werkt aanstekelijk. Buren doen graag mee en maken er vaak een leuk moment van door samen koffie te drinken en koekjes te bakken. We zien dat bewoners vaak zo enthousiast zijn dat ze ook andere groenprojecten samen oppakken.”

Samen met je buren de handen uit de mouwen steken is gezellig en je maakt de bijen en vlinders er ook blij mee!

Chantal van der Leest, Guerrilla Gardeners

Stapstenen voor insecten

Chantal vervolgt: “Groene boomspiegels hebben een heleboel voordelen. Het is goed voor de boom, want de plantjes houden vocht vast. En het is goed voor de biodiversiteit. Als er meerdere boomspiegels in een straat – en liefst ook een buurt - zijn, dan zijn dat stapstenen voor insecten. Zo kunnen ze hun gebied uitbreiden. Verder worden mensen gelukkiger en gezonder van groen. Samen bloemen planten en onderhouden bevordert de verbinding tussen bewoners en de veiligheid in de straat. Zelfs de waarde van een woning kan erdoor omhooggaan!”

Plantjes op het Boomspiegelfeest 2022

Zelfbeheer

Het Boomspiegelfeest vond afgelopen jaar in de eerste week van oktober plaats. Bewoners, VVE’s en groene organisaties konden zich aanmelden op de website van Guerrilla Gardeners. Chantal: “Op onze website staan promotiematerialen en tips. Bijvoorbeeld een test of een boomspiegel geschikt is en welke plantjes het goed doen.” Deelnemers krijgen ook het advies om zich bij hun gemeente melden. Chantal: “Als je je aanmeldt voor ‘zelfbeheer’ van een boomspiegel, dan krijg je vaak een tegel of bordje van de gemeente. Dan worden de plantjes niet per ongeluk weggeschoffeld als de gemeente het groenonderhoud in de straat doet.”

Ons doel is een miljoen groene boomspiegels in 2030

Chantal van der Leest, Guerrilla Gardeners
Bord met daarop "Boomspiegelfeest, 8 oktober. Afhaalpunt'

Plantenpakketten

Gemeenten kunnen ook meedoen aan het Boomspiegelfeest. “Afgelopen jaar waren dat Amersfoort, Eemnes, Montfoort en Utrecht”, vertelt Chantal. “De gemeente Utrecht vierde vorig jaar de 900ste verjaardag en haalde het doel om hun 900e boomspiegel te vergroenen. Zij deelden ook plantenpakketten uit. Deze plantenpakketten kun je ook bij ons op de website bestellen en zijn gratis als je meer dan vijf boomspiegels in je straat aanpakt. Er zitten zo’n 30 bloeiende inheemse planten in die het goed doen in allerlei omstandigheden. En bloembollen, zodat je in het voorjaar meteen een fleurige straat hebt.”

Chantal ging in oktober bij veel plantende buurtbewoners langs. “Iedereen gaf een eigen invulling aan het feest. Groot of klein: iedereen werd er blij van. Mooi om te zien hoe verbindend dit werkt. En passanten deelden het enthousiasme: ‘Wat wordt het leuk’ en ‘Wat doen jullie eigenlijk?’ waren de reacties. De deelnemers lepelden zo alle voordelen van een boomspiegel op,” vertelt Chantal trots.

Buurtbewoners planten bloemen en plantjes rondom een boom
Buurtbewoners aan de slag tijdens het Boomspiegelfeest 2022

Meld u aan voor het feest in 2023!

Vorig jaar zijn tijdens de feestweek in provincie Utrecht maar liefst 570 boomspiegels vergroend. Maar hiermee zijn de Guerrilla Gardeners nog niet tevreden. “Ons doel is een miljoen groene boomspiegels in 2030”, zegt Chantal. Daarom organiseren we ook in oktober 2023 weer een Boomspiegelfeest. We hopen dat nog meer inwoners en gemeenten meedoen. Iedereen die wil kan zich weer bij ons aanmelden. En natuurlijk kun je ook de rest van het jaar aan de slag. Wij staan altijd klaar met handige tips.” Kijk voor meer informatie op de website van Guerilla Gardeners.

Subsidie Klimaatbestendige, groene en gezonde steden en dorpen

Het Boomspiegelfeest is mede mogelijk gemaakt met behulp van de Subsidie klimaatbestendige, groene en gezonde steden en dorpen van de provincie Utrecht. Stichtingen, gemeenten, corporaties, scholen en bedrijven kunnen subsidie aanvragen voor projecten die bijdragen aan een gezonde, groene en klimaatbestendige regio.

jytte.reichert@provincie-utrecht.nl06 18 54 01 37