Interview Arne Schaddelee

Met de Statenverkiezingen in aantocht blikken de gedeputeerden van de provincie Utrecht terug op hun bestuursperiode van de afgelopen vier jaar. Arne Schaddelee heeft als gedeputeerde de onderwerpen 'mobiliteit', 'communicatie en participatie', 'vergunningverlening', 'toezicht en handhaving' en 'recreatie en toerisme' in zijn portefeuille. Hoe blikt hij terug op de afgelopen jaren?

Videoterugblik

Terugblik 2019-2023 gedeputeerde Arne Schaddelee.

Interview

Wat is het eerste dat in u opkomt als u aan de afgelopen bestuursperiode denkt?

Het eerste waar ik aan denk, en wat voor mij typerend is voor de afgelopen vier jaren, is de bestuurscultuur. We hebben als college prettig samengewerkt met Provinciale Staten en met de gemeenten in onze provincie, in saamhorigheid. Bijzonder, als je dit in de context ziet van het huidige tijdgewricht van polarisatie en verharding. Daar bleven we als provincie bij vandaan, ook de gesprekken over stikstof met boeren- en natuurorganisaties verliepen scherp, maar respectvol. Als provincie hebben we een sleuteltrol in steeds meer onderwerpen die veel losmaken in de samenleving. Je kunt inhoudelijk van mening verschillen, als je maar samen aan tafel zit en het goede gesprek hebt.

Wat is in portefeuille Mobiliteit het meest in het oog springende resultaat?

De transitie naar gezonde mobiliteit kreeg vorm. We maakten flink werk van de ‘schaalsprong OV’ en de Doorfietsroutes. Onze provincie groeit uit zijn jasje qua openbaar vervoer. We gaan de komende jaren flink groeien in aantal inwoners, maar willen dat alleen op een groene, gezonde manier. We moeten dus groeien en uitbreiden in ons OV-aanbod, en mensen verleiden meer te fietsen. Alleen door OV en fiets aantrekkelijker te maken, kunnen we mensen stimuleren de auto te laten staan. Meer tram en bus en de negen doorfietsroutes gaan daar zeker bij helpen.

Wethouder Wim Vos van de gemeente Leusden en gedeputeerde Arne Schaddelee van de provincie Utrecht
Wethouder Wim Vos van de gemeente Leusden en gedeputeerde Arne Schaddelee van de provincie Utrecht op de fiets

Mobiliteit gaat over meer dan reistijdwinst

We hebben ook een plan gelanceerd om de maximumsnelheid op een aantal provinciale wegen van 80 naar 60 kilometer per uur te verlagen. Hiermee hebben we iets bedacht dat nog niet bestond. Voor omwonenden een grote stap in meer woonplezier. Mobiliteit gaat over meer dan reistijdwinst.

En in portefeuille Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH)? En Recreatie & Toerisme (R&T) en Communicatie, Participatie en Democratische Vernieuwing?

Bij VTH hebben we veel tijd besteed aan de biovergister Van der Groep uit Bunschoten. In 2020 hebben Gedeputeerde Staten vergunningen geweigerd en ingetrokken na Bibob-onderzoek waarin werd geconcludeerd dat er een ernstig gevaar bestond dat er strafbare feiten werden gepleegd. Een ingewikkelde kluwen waar we na jaren een einde aan hebben gemaakt. De biovergister is inmiddels gesloten en er is ook geen geuroverlast meer voor de omgeving.

Recreatie & Toerisme stond onder andere in het teken van de reorganisatie van Recreatie Midden Nederland. Die is nu afgerond. Met ‘Groen Groeit Mee’ (realiseren van 10.000 hectare extra groen verspreid over provincie) hebben we een link gelegd tussen natuur, ruimtelijke ordening en recreatie & toerisme. Ik hoop dat we deze integrale manier van werken door kunnen zetten de komende jaren.

Binnen de portefeuille Communicatie, Participatie en Democratische Vernieuwing hebben we het Mediafonds gelanceerd. We hopen hiermee een kwaliteitsimpuls te kunnen geven aan de lokale en regionale journalistiek, door goede ideeën te financieren.

Gedeputeerde Arne Schaddelee trapt de fietshackathon af in Stadion Galgenwaard
Gedeputeerde Arne Schaddelee trapt de fietshackathon af in Stadion Galgenwaard

Is dat ook waar u het meest trots op bent?

Ik ben een type die de dingen graag van de andere kant bekijkt: die ‘omdenkt’. In dat kader past die snelheidsverlaging op provinciale wegen goed bij mij als persoon. Het gaat in tegen bestaande conventies. Ook met het Mediafonds hebben we iets vernieuwends neergezet.

Wat bleek lastiger voor elkaar te krijgen dan u vier jaar geleden dacht, toen u begon?

Als Statenlid was ik al nauw betrokken bij het OV, dus het was niet nieuw. Toch bleek het de afgelopen jaren ook als bestuurder een ingewikkeld domein, waarin we totaal overvallen werden door corona. De reizigers lieten het afweten. De concessies hebben we met twee jaar verlengd zodat we iets meer tijd kregen voor het organiseren van de nieuwe concessies. We begonnen ambitieus maar in plaats van een sprong voorwaarts moesten we door corona herstellen van een dubbele beenbreuk. We eindigden positief: de lobby naar het Rijk om meer geld te krijgen voor de OV schaalsprong was succesvol.

Ik begon tijdens de Uithoflijncrisis (nieuwe tramlijn die miljoenen extra koste en vertraging opliep). Ik zag er tegenop, komen we hieruit? Zou het mij lukken om onderdeel van de oplossing te zijn? Als Statenlid was ik fel in dit dossier, nu werd ik er verantwoordelijk voor. Ik heb me gelukkig meteen welkom gevoeld en ben blij met de goede samenwerking met de ambtenaren bij mobiliteit.

Deze baan is de mooiste ter wereld, maar laat het je niet opslokken

Wat wilt u uw opvolger meegeven?

Zet vooral je tanden in het Regionaal Mobiliteitsplan waarin de uitvoering van de klimaatafspraken rond mobiliteit vorm krijgt. Dat zijn de grootste opgaven de komende jaren, om met gemeenten hier afspraken over te maken. Het gaat om moeilijke en ingrijpende doelen: een enorme besparing van CO2 en die halen we niet als we doorgaan zoals nu. Hier liggen veel mensen serieus van wakker, niet voor niets hamerde ik de afgelopen jaren op de noodzaak van de mobiliteitstransitie. De urgentie wordt alleen maar groter.

Ten slotte: probeer balans te houden tussen je werk en privé. Uiteindelijk heb ik deze gevonden, maar de weg ernaar toe was niet altijd makkelijk. Deze baan is de mooiste ter wereld, maar laat het je niet opslokken.